عایق های الاستومری

عایق های الاستومری :

عایق های الاستومری حرارتی و برودتی الاستومری سلول بسته STI FLEX از جنس EPDM، برای اولین بار 50 سال قبل به بازار تأسیسات معرفی گردیده اند. عایق الاستومریك سلول بسته لوله ای و رولی (پتویی) از جنس EPDM، تجربه موفق و بسیار درخشانی به عنوان عایق حرارتی و برودتی در صنعت تأسیسات مکانیکی و انواع صنایع وابسته داشته است.

Image result for عایق های الاستومری

 

از آنجایی که عایق الاستومری برتری های بسیار زیادی نسبت به عایق پشم شیشه دارد، امروزه به صورت عمده در صنعت تأسیسات مکانیکی مورد استفاده قرار می گیرد. عایق الاستومری و فوم الاستومریك سطح خارجی نرم و بادوامی دارد که در مقابل انباشت آلودگی و رطوبت، مقاومت بالایی از خود نشان می دهد؛ بنابراین منجر به مقابله با رشد عوامل بیماری زا و قارچی می شود. همچنین به دلیل سطح مقاومی که عایق الاستومری  دارد، در مقایسه با عایق پشم شیشه و سایر عایق های سنتی و قدیمی دارای مقاومت بیشتری (از لحاظ آسیب دیدن) می باشد.

عایق الاستومریک حتی اگر در برابر ضربات مکانیکی آسیب ببیند، قسمت آسیب دیده آن نیز در مقابل جذب رطوبت و رشد قارچ ها و باکتری ها مقاوم است. عایق حرارتی برودتی فوم الاستومری سلول بسته نیاز به کاور و یا پوشش برای جلوگیری از نفوذ رطوبت ندارد؛ زیرا ساختار سلول بسته آن اصولاً آب را به خود جذب نمی نماید.

همچنین در صورت نیاز به مقابله بیشتر با رشد قارچ، این عایق به سادگی تمیز می گردد. فوم الاستومری سلول بسته به دلیل صلبیت در مقابل فشار مقاومتر است؛ بنابراین خاصیت عایق بودن خود را نسبت به عایق پشم شیشه در مقابل فشار بیشتر حفظ می نماید. این عایق های نسل جدید از سلول های بسته تشکیل گردیده است که در فضای بسته سلول ها، گاز نیتروژن پر شده است. این سلول های غیر متصل، در مقابل رطوبت و فشار مقاومتر بوده و ضریب انتقال حرارت پایین تری دارند. از دیگر خواص و مزایای عایق الاستومری یا عایق الاستومریک می توان به عدم وجود گازهای CFC و HCFC در ساختار آن اشاره نمود.

عایق های حرارتی و برودتی الاستومری جایگزین سایر عایق های سنتی و قدیمی نظیر پشم شیشه، پشم سنگ، مل و متقال و … بوده و در صنایع مختلفی همچون نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع دارویی و بیمارستانی، صنایع غذایی، نساجی، کارخانجات صنعتی و ساختمان های اداری، تجاری، مسکونی جهت عایقکاری کانال های گالوانیزه انتقال هوا، لوله های سرد و گرم، منابع، مخازن، کلکتورها و… مورد استفاده قرار می گیرند.

عوامل موثر در انتخاب عایقهای حرارتی برودتی:
1-ضریب انتقال حرارت:
مهمترین پارامتری که ضریب انتقال حرارت (K) عایق ها به آن وابسته می باشد اختلاف درجه حرارت بین سطوح عایق (T∆)، چگالی عایق (ρ) و عمر استفاده از عایق می باشد. نمودارهای زیر، تغییرات این پارامترها را برای یک ماده مشخص نشان می دهد. معمولا هرچه درجه حرارت بالاتر رود، ضریب انتقال حرارت عایق ها نیز افزایش یافته و این امر باعث افزایش انتقال حرارت و کاهش عملکرد عایق می گردد.

2-دانسیته:
همانطور که در نمودار زیر آمده است با افزایش چگالی ماده در دمای ثابت، ابتدا روند تغییرات ضریب انتقال حرارت کاهشی و پس از آن با اضافه شدن مقدار چگالی، این روند افزایشی خواهد بود. بنابراین لازم است تا قبل از انتخاب ماده مناسب عایق کاری، مقدار بهینه دانسیته آن در دماهای مختلف اندازه گیری شود.

 

3-عمر مفید کاری:
عمر مفید کاری می تواند در انتخاب نوع عایق موثر باشد. مقاومت در مقابل اشعه ماوراء بنفش (در صورتی که عایق کاری در محیط باز انجام شده باشد)، رطوبت، تجزیه شدن، آلودگی های قارچی و میکروبی، گرد و خاک، سایش و غیره، از عوامل مهم در تعیین عمر مفید کاری عایق محسوب می شوند. لازم به ذکر است که عمر زیاد عایق، از خاصیت عایق بودن آن می کاهد. در نمودار زیر، تغییرات ضریب انتقال حرارت را در دو ضخامت مختلف در مقابل سال های سپری شده، نشان می دهد.

4-ضریب نفوذ رطوبت (Water Vapor Permeability):
نفوذپذیری یا Permeability یکی از خواص فیزیکی مهم عایق ها بوده و مقدار نفوذ رطوبت یا بخار آب به عایق را نشان می دهد. نفوذ رطوبت به عایق حرارتی از آن جهت اهمیت دارد که رطوبت خود به عنوان پل حرارتی یا اتصال حرارتی (که می تواند محل نفوذ و نشت حرارت از درون عایق به بیرون آن و بالعکس باشد) عمل کرده و عملکرد عایق حرارتی و برودتی را به شدت کاهش می دهد. بنابراین باید عایق را طوری انتخاب نمود که مقدار این ضریب در حداقل ممکن باشد.
مقدار نفوذپذیری رطوبت به درون هر ماده ای را با واحد perm اندازگیری می کنند. واحد perm عبارت است از مقدار (برحسب واحد جرم) بخار آبی که در واحد زمان تحت واحد فشار از واحد سطح می گذرد.
Perm = g/t.A.p [g.s-1.m-2.Pa-1]

5-پوشش جوی (Weather & Mechanical Barrier):
عبارت است از موادی که بر سطح خارجی عایق های حرارتی و برودتی نصب شده و عایق را از اثرات جوی و آب و هوایی مانند تابش مستقیم نور خورشید، باران، برف و غیره، و همچنین صدمات فیزیکی و مکانیکی محافظت می کنند. پس با انتخاب پوشش های مناسب برای عایق باید از بروز این اتفاق ها جلوگیری نمود. از بهترین پوششها برای عایق الاستومریک، انواع مختلف آلومینیوم با ضخامت های گوناکون می باشد.

6-چگالش (Condensation):
چگالش هنگامی رخ می دهد که بخار سرد شده و تغییر فاز دهد و به مایع تبدیل شود. بنابراین با انتخاب ضخامت مناسب برای عایق می بایست از ایجاد این پدیده جلوگیری نمود.

7-دمای کارکرد (Operating Temperature):
محدوده دمای کاری عایق شاید مهمترین پارامتری باشد که در انتخاب نوع عایق نقش مستقیم ایفا می کند.
دمای کاری معمول عایق الاستومریک (Elastomeric Insulation)، در تهویه مطبوع بین 40- الی  120+ درجه سلسیوس است. در انتخاب نوع عایق باید دقت شود که محدوده دمای کاری سطحی که قرار است عایق شود؛ درون محدوده دمای کارکرد عایق (که در مدارک فنی سازنده یا مراجع مختلف ذکر شده است) باشد. لازم به ذکر است که دمای کاری، در تعیین هزینه ها و سود عایق کاری نیز نقش مهمی ایفا می کند.

8-اشتعال پذیری (Flammability):
برخی شرایط طراحی ایجاب می کند که عایق در مقابل خطراتی چون حریق، دارای حداقل مقاومت و استاندارد باشند. به خصوص در صورتی که عایق برای مکان های مسکونی و عمومی نظیر بیمارستانها، کتابخانه ها، مساجد و … استفاده می شوند؛ حتما باید استانداردهای مقاومت در مقابل حریق و عدم انتشار گازهای سمی را دارا باشند. بنابراین می بایست کلاس های مناسب و ایمن احتراق و سوخت همچون Class 0 و Class B1 در بر داشته باشد.

 

Image result for عایق های الاستومری

ویژگی های عایق الاستومری:
مواد عایق سلول بسته مقاومت بسیار عالی در مقابل عبور بخار آب از خود نشان می دهند به طوری که پس از نصب به هیچ گونه حائل بخار یا آب دیگری نیاز نیست. خاصیت مقاومت زیاد در مقابل بخار، به همراه خاصیت تابش بالای لاستیک اجازه می دهد که مواد سلول بسته انعطاف پذیر و با ضخامت نسبتا کمی از چگالش سطحی جلوگیری کنند. در نتیجه از این گونه مواد به مقدار قابل توجهی در سیستمهای سرمایشی گرمایشی، لوله کشی ها، تهویه مطبوع و سیستمهای صنعتی استفاده می شوند.
عایق های الاستومریک گرچه نسبت به پشم سنگ و یا پشم شیشه گرانتراند ولی به دلیل بی نیاز بودن از پوشش مضاعف (Jacketing) برای کاربردهای با دماهای پایین و بالا مقرون به صرفه بوده و به دلیل ضریب انتقال حرارت پایین و انعطاف پذیری بسیار بالا کاربردهای بسیاری در صنایع تهویه مطبوع، بیمارستانی و دارویی، حمل و نقل، نفتی و … را دارند.

عایق چسبدار و حرارتی و برودتی رولی فوم الاستومری و لوله ای (عایق الاستومری نسوز مشکی رنگ) جهت استفاده در فضاهای داخلی به هیچ گونه پوشش و کاوری نیاز ندارد؛ اما جهت استفاده در فضاهای خارجی پیشنهاد می گردد از یک لایه پوشش نظیر آلومینیوم (در ضخامت های گوناگون) جهت حفاظت بیشتر در مقابل عوامل جوی، ضربات مکانیکی و افزایش عمر مفید عایق استفاده گردد. این لایه آلومینیومی عایق که توسط یک لایه پلیمری تقویت شده است می تواند با ضخامت های 130، 170، 230 و 400 میکرون ارائه گردد. در برخی از پروژه های تأسیساتی جهت حفاظت بیشتر از عایق، از ورق های آلومینیومی با ضخامت های 500 و 700 میکرون و یا 1 میلیمتر به صورت جداگانه استفاده می گردد.
ضمناً، عایق الاستومریک رولی (فوم پتویی یا صفحه ای) به صورت پشت چسبدار نیز قابل ارائه می باشد. در این نوع عایق الاستومری، یک لایه چسب مسلح نخدار به قسمت پشت عایق متصل شده و برای چسباندن عایق الاستومری به سطح، کافی است لایه کاغذی چسب را جدا نموده و عایق  را به سطح موردنظر بچسبانیم.
شایان ذکر است قبل از چسباندن عایق الاستومری (عایق پشت چسبدار) به سطح، می بایست ابتدا محل موردنظر را از گرد و غبار کاملاً پاک نموده، سپس عایق را نصب و اجرا نمود. نصب و اجرای عایق پشت چسبدار یا عایق خود چسبی (به دلیل چسبدار بودن آن) نهایت سادگی را به همراه داشته و موجب صرفه جویی در هزینه، وقت، نیروی انسانی و … می گردد.
به منظور پوشش درزهای عایق الاستومری بر روی لوله ها، کانال های گالوانیزه، کلکتورها، منابع و مخازن و … از سه نوع نوار درزگیر مخصوص عایق الاستومری (تیپ درزگیر) می توان استفاده نمود.
شایان ذکر است عایق های حرارتی و برودتی شرکت STI دارای گواهینامه ها و استانداردهای معتبر داخلی و خارجی می باشد.

از دیگر ویژگی های این عایق ها می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
مقاوم در مقابل خوردگی
ضریب مقاومت بسیار بالا در برابر نفوذ بخار آب (7000 ≥ µ)
بسیار سبک با وزن مخصوص 45 الی 65 کیلوگرم بر متر مکعب
مقاوم در برابر خوردگی در شرایط بسیار بد آب و هوایی
سازگار با محیط زیست، بدون انتشار گازهای CFC و HCFC
ضریب انتقال حرارت بسیار پایین
نصب و تعمیر آسان و سریع
مقاومت بالا در برابر انتقال صدا در کانال های هوا و لوله ها
مقاومت بالا در برابر ترکیبات آروماتیک و هیدروکربن ها
مقاومت بالا در برابر روغنها، اسیدها و بازها
بدون تولید ریزگرد و غبار
انعطاف پذیر
مقاوم در مقابل فشار و ضربه
غیر سمی
عدم امکان رشد قارچ ها و باکتری ها در آن

مشخصات فنی عایق های الاستومری :
1-دارای گواهینامه فنی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
2-دارای استاندارد Class B1 در مقابل حریق (کند نسوز)
3-ضریب انتقال حرارت حدود   0.032 w/m.°k در دمای 15 درجه سیلسیوس
4-دامنه عملکرد دمایی بسیار مناسب (40- تا 120+ درجه سلسیوس)
5-دارای چگالی  kg/m365-45
6-ضریب مقاومت بسیار بالا در برابر نفوذ بخار آب (7000 ≥ µ)
7-فاقد مواد سمی و مخرب محیط زیست
8-عدم ایجاد حساسیت و مشکلات تنفسی
9-مقاوم در برابر آلودگی و گرد و خاک، آلودگی های بیولوژیکی، خوردگی، ترکیبات آروماتیک، هیدروکربنها
10-عدم انتشار گازهای CFC, HCFC
11-قابلیت نصب و اجرای آسان با ضخامت های مورد نظر
12-جاذب صدا
13-مقاومت بالا در برابر روغنها، اسیدها و بازها
14-عدم امکان رشد قارچ ها و باکتری ها در آن

انواع نوارهای درزگیر از جنس عایق الاستومریک شرکت STI عبارتند از:

نوار درزگیر از جنس عایق (در انواع و ضخامت های گوناگون):

این نوع نوار درزگیر، پشت چسبدار (عایق چسبدار فوم چسبی) و با نخ مسلح در ضخامت و عرض های گوناگون (با توجه به درخواست و نیاز مشتری) عرضه می گردد. استفاده از این نوع نوار، علاوه بر استحکام بخشیدن به عایق سبب جلوگیری از اتلاف انرژی (درزبندی و هوابندی) در محل درزها و شکاف ها می گردد.
همچنین از این نوع نوارهای درزگیر جهت درزبندی در صنعت خودرو سازی نیز استفاده می گردد. نوارهای درزگیر STI با بهترین مواد و متریال موجود در دنیا تهیه و قابل ارائه می باشد.

نوار درزگیر برزنتی مشکی رنگ:

این نوع نوار به عرض 5 سانتیمتر و با چسبندگی بالا سبب استحکام بالای عایق در محل درز و شکاف می گردد.

نوار درزگیر از جنس آلومینیوم:

این نوع نوار آلومینیومی پشت چسبدار، دارای نخ از جنس فایبرگلاس بوده که سبب استحکام بالای تیپ گردیده و از پاره شدن آن جلوگیری می نماید. تیپ آلومینیومی برای عایق الاستومریک (عایق الاستومری) با روکش آلومینیوم استفاده می گردد.

از دیگر نام های عایق فوم الاستومری می توان به:
عایق الاستومری، عایق الاستومری فوم چسبی، عایق حرارتی چسبدار، عایق فوم، عایق ورقه ای، عایق لوله، عایق لوله ای، فوم پتویی، فوم لوله، فوم حرارتی، فوم دور لوله، فوم و عایق حرارتی، عایق حرارت، فوم لوله، فوم رولی، عایق چسبی رولی، عایق چسبدار، عایق پتویی، عایق فوم کانال، عایق چسبدار فوم چسبدار، عایق پشت چسبدار، عایق فویلی، فوم فویل دار، فروش عایق رولی چسب دار، عایق فوم چسبی، عایق چسبی، عایق فوم فلکسی، عایق کانال هوا، فوم کانال، عایق فوم چسبی، عایق چسبدار کانالی، فوم کانالی، فوم عایق فلکسی کانال هوا، فروش عایق حرارتی برای کانال هوا، عایق چسبی خود چسب کانال، فروش عایق پشت چسبدار، فوم رولی و عایق پتویی، عایق فویلی، فروش عایق الاستومر، فوم پشت چسبدار فوم الاستومر، فوم الاستومر، الاستومر رولی و لوله ای، عایق الاستومری، فروش عایق پتویی الاستومری، عایق ورقه ای، فوم ورقه ای، عایق سیاه، عایق چسب الاستومری، عایق فوم خود چسب، خود چسب دار، فوم لوله ای الاستومری، عایق چسبدار فوم رولی، عایق الاستومریک، عایق الاستومری چسبدار حرارتی و برودتی، عایق فوم الاستومتریک، عایق فوم الاستومری، فوم عایق الاستومریک چسبدار، عایق حرارتی و برودتی، فوم برودتی، عایق حرارتی چسبدار، عایق برودتی چسبدار، عایق رول الاستومریک، عایق رول الاستومتریک، عایق نسوز ورقه ای، عایق مشکی رنگ الاستومر، عایق EPDM و … نیز اشاره نمود.

عایق الاستومری از جنس EPDM چیست؟ پلی اتیلن و پلی پروپیلن، پلیمرهایی هستند با دمای انتقال شیشه ای بسیار ناچیز و دارای ماهیت بلورینگی که به دلیل همین ماهیت، فاقد خواص لاستیکی بوده و به عنوان پلاستیک مورد استفاده قرار می گیرد. با کوپلیمر کردن اتیلن و برهم زدن نظم ساختمانی هر یک از هموپلیمرها می توان ویژگی بلورینگی را از پلیمر جدا و پلیمری با ویژگی لاستیکی پدید آورد. کوپلیمر تشکیل شده با این روش خاص، EPR نامیده می شود که دارای ماهیت کاملا اشباع شده بوده و به دلیل همین امر، از مقاومت جوی و حرارتی بالایی برخوردار است، اما این الاستومر به علت عدم وجود پیوند دوگانه در ساختار شیمیایی فاقد قابلیت پخت گوگردی بوده و فقط با سیستم پخت پراکسیدی پخت می شود.
برای حل این مشکل، از منومر سومی یعنی منومر DN در واکنش با اتیلن و پروپیلن استفاده می گردد. به این ترتیب، ترپلیمری حاصل می گردد که حاوی پیوند دوگانه بوده و قابلیت پخت گوگردی پیدا می نماید که این ترپلیمر EPDM نامیده می شود.
عایق الاستومری چسبدار یا عایق الاستومریک EPDM برای مناطق سردسیر و گرمسیر بسیار مناسب بوده، به گونه ای که زمان مند شدن، اکسید شوندگی و پیر شدن درجه ناشی از گرمای آن بسیار کم و ناچیز است و در برابر مواد شیمیایی آلی و غیر آلی مقاوم می باشد. همچنین مقاومت شیمیایی آن (عایق الاستومری) در برابر فرآورده هایی بر پایه غیر محلول نیز کم است.

آلومینیوم پشت چسبدار، فویل آلومینیومی
برای عایق کاری سطوحی که نیاز به مقاومت در برابر صدمات فیزیکی و یا نور مستقیم خورشید را دارند از عایق های الاستومریک با روکش آلومینیوم پشت چسبدار استفاده می شود. این نوع فویل آلومینیومی دارای الیاف پلی استر ممزوج بوده و مقاومت بالایی در برابر نور خورشید، عوامل جوی و ضربات فیزیکی دارند. از این نوع آلومینیوم پشت چسبدار برای پوشش عایق الاستومریک لوله ای و رولی استفاده می گردد. به دلیل انعطاف فوق العاده این نوع آلومینیوم پشت چسبدار بر روی فوم الاستومریک، بیشترین تقاضا جهت کاور کردن عایقهای الاستومری را دارد.
به علاوه از این نوع فویل آلومینیوم در صنایع مختلفی از جمله لوازم خانگی، حمل و نقل ریلی، خودروسازی، قطعات صنایع هوایی و … استفاده می شود.

 

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره و یا خرید محصولات مرتبط با این مقاله ، لطفا با ما تماس بگیرید.

03132242937
مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره و یا خرید محصولات مرتبط با این مقاله ، لطفا با ما تماس بگیرید.

03132242937

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با ما تماس بگیرید

با افتخار ، آماده پاسخگویی به سوالات شما هستیم.

09137305102

031-32242937

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

Size and packaging guidelines

Fermentum scelerisque hendrerit parturient nullam enim lobortis litora parturient dictumst.

Potenti a quisque tincidunt venenatis adipiscing parturient fermentum nisl tincidunt amentu.

Scelerisque conubia lobortis a condimentum ad eleifend dui integer maecenas habitant nostra.

Specification Chair Armchair Sofas
Height 37" 42" 42"
Width 26.5" 32.5" 142"
Depth 19.5" 22.5" 24.5"
Assembly Required No No Yes
Packaging Type Box Box Box
Package Weight 55 lbs. 64 lbs. 180 lbs.
Packaging Dimensions 27" x 26" x 39" 45" x 35" x 24" 46" x 142" x 25"
Specification Chair Armchair Sofas
Height 37" 42" 42"
Width 26.5" 32.5" 142"
Depth 19.5" 22.5" 24.5"
Assembly Required No No Yes
Packaging Type Box Box Box
Package Weight 55 lbs. 64 lbs. 180 lbs.
Packaging Dimensions 27" x 26" x 39" 45" x 35" x 24" 46" x 142" x 25"
Specification Chair Armchair Sofas
Height 37" 42" 42"
Width 26.5" 32.5" 142"
Depth 19.5" 22.5" 24.5"
Assembly Required No No Yes
Packaging Type Box Box Box
Package Weight 55 lbs. 64 lbs. 180 lbs.
Packaging Dimensions 27" x 26" x 39" 45" x 35" x 24" 46" x 142" x 25"
Specification Chair Armchair Sofas
Height 37" 42" 42"
Width 26.5" 32.5" 142"
Depth 19.5" 22.5" 24.5"
Assembly Required No No Yes
Packaging Type Box Box Box
Package Weight 55 lbs. 64 lbs. 180 lbs.
Packaging Dimensions 27" x 26" x 39" 45" x 35" x 24" 46" x 142" x 25"
Specification Chair Armchair Sofas
Height 37" 42" 42"
Width 26.5" 32.5" 142"
Depth 19.5" 22.5" 24.5"
Assembly Required No No Yes
Packaging Type Box Box Box
Package Weight 55 lbs. 64 lbs. 180 lbs.
Packaging Dimensions 27" x 26" x 39" 45" x 35" x 24" 46" x 142" x 25"
Specification Chair Armchair Sofas
Height 37" 42" 42"
Width 26.5" 32.5" 142"
Depth 19.5" 22.5" 24.5"
Assembly Required No No Yes
Packaging Type Box Box Box
Package Weight 55 lbs. 64 lbs. 180 lbs.
Packaging Dimensions 27" x 26" x 39" 45" x 35" x 24" 46" x 142" x 25"